سفری به جنوب، از جنوب غربی؛ شیراز تا کیش

چندماه پیش (در اواخر دی‌ماه 85) به سرپرستی گروهی از دانشجویان کارشناسی‌ارشد تاریخ دانشگاه تهران سفر طولانی و پرماجرایی به کرانه‌های خلیج فارس داشتم. در این سفر نیز چون همیشه همسرم زهره همراهم بود و انصافا خستگی سفر و فشردگی برنامه را به خوبی تحمل کرد. از آنجایی که حوادث سفر و محتوای جالب آن آنقدر مفصل است که وصف آن، مجال فراوانی می‌طلبد، سعی می‌کنم مسیر سفر را به عنوان تجربه‌ای انجام شده بازگو کنم تا دیگران هم از آن استفاده کنند.

از زیباترین نقوش موزائیکی در بیشاپور که سالهاست از ایران سفر کرده

برنامه به گونه‌ای بسته شده بود که مسیر بازدید از بیشاپور آغاز و به جزیره کیش ختم شود. ما با قطار شب از تهران به اصفهان رفته و بقیه راه را با اجاره مینی‌بوس و سواری و وانت ادامه دادیم. چون در این برنامه کلا 13 نفر بودیم هماهنگ کردن افراد چندان دشوار نبود. اشکال اول کار ما در انتخاب قطار تهران اصفهان بود در حالی که باید پیوسته به شیراز می‌رفتیم. ما سعی کردیم در مسیر اصفهان به شیراز از آثار دیدن کنیم که به دلیل تاخیر قطار و برخورد با تاریکی چندان موفق نشدیم. اگر از تهران با اتوبوسهای شبانه شیراز حرکت می‌کردیم قطعا می‌توانستیم از پاسارگاد، نقش رستم، نقش رجب و تخت جمشید به خوبی دیدن کنیم.

پس از اقامت شبانه در شیراز، صبح زود با یک مینی‌بوس به طرف دریاچه پریشان حرکت کردیم به دلیل هوای خوب دی‌ماه، دریاچه بسیار دیدنی بود. پریشان در فصل سرما میزبان صدها قطعه پرنده مهاجر است. از آنجا به کازرون رفتیم و ساعتی را در کنار آثار زیبای دوران ساسانی در شهر باستانی بیشاپور و تنگ چوگان سپری کردیم. سپس از مسیر کازرون به کنارتخته رفته آنجا ناهار خوردیم و در ادامه به برازجان رفتیم.

در برازجان دوستی بوشهری از طرف بنیاد ایرانشناسی به استقبال ما آمد و به یاری او توانستیم از آخرین یافته‌های استاد سرفراز در کاخ کوروش در برازجان دیدن کنیم. سپس بقایای معابد میترایی و دیگر آثار باستانی این شهر را دیدیم. شب بود که به بوشهر رسیدیم و با استقبال آقای دکتر مشایخی رئیس بنیاد ایران‌شناسی بوشهر، شب را در آنجا اقامت کردیم. روز بعد در بوشهر چرخی زدیم و خانه‌های قدیمی و موزه و عمارتهای آنجا را دیدیم. بعد از ظهر بوشهر را به طرف خورموج ترک گفتیم. در بین راه سری به خانه رئیسعلی دلواری در دلوار زدیم که درها بسته بود! شب را در خورموج ماندیم؛ شهری که با پولهای عسلویه بسیار آباد شده است. صبح روز بعد از مسیر صیراف (بندر طاهری) به طرف عسلویه رفتیم. در بین راه از شهر باستانی صیراف دیدن کردیم. هنگام ظهر در میان میلیونها تن سیمان و آهن در عسلویه بودیم؛ شهری که تا دیروز روستایی کوچک با طبیعتی بی‌نظر بود و امروز میان آب و آتش! نخل تقی روستای همجوار عسلویه که امروز جزئی از عسلویه است مسکن شبانه ما بود. محبت بی‌دریغ آقای مهدی نوری شهروند باصفای گله‌دار و عضو شورای شهر آن دیار، این بخش از سفر را در ذهن ما جاودانه کرد. پیش از تاریکی شب به خلیج زیبای نای‌بند رفتیم و چند ساعتی را در آرامش آن سپری کردیم. این خلیج نیز در زمستان میزبان صدها پرنده مهاجر است. شب از پشت بام خانه آقای نوری نظری به روشنای شهر انداختیم که در آتش گاز می‌سوخت! انرژی در این دیار چندان ارزشی ندارد.

صبح روز بعد به گاوبندی رفتیم (آن زمان هنوز احمدی‌نژاد به گاوبندی نرفته بود که نامش را به پارسیان تبدیل کند؛ آنجا هنوز گاوبندی بود) از گاوبندی با یک وانت نیسان از مسیر بندر مقام کناره‌های دریا را تا بندر چارک پیش گرفتیم. در چارک با کمک فرمانده انتظامی بندر، به‌رغم آنکه دریا روبه طوفانی شدن بود با یک قایق موتوری به جزیره کیش رفتیم. مسیری که من سال گذشته با آرامش و طی یک ساعت رفته بودم این بار زیر بارش آب موجهای دریا و تطالم وحشتناک آن در یک ساعت و نیم طی کردیم. خیس آب و با بدنی کوفته از تلاطم دریا به جزیره کیش رسیدیم. با مساعدت بخشداری کیش در ساختمان آنجا ساکن شدیم. روز بعد، از صبح تا غروب جزیره را گشتیم از ساحل طلوی (شرق) تا ساحل غروب (غرب) و از جنوب تا شمال! دم‌دمای غروب با هواپیما از کیش به تهران آمدیم و پرونده این سفر نیز بسته شد.

اگر برای این سفر برنامه‌ای داشتید به مسیر دقت کنید: «تهران، اصفهان، شیراز، بیشاپور، برازجان، بوشهر، دلوار، خورموج، عسلویه (نای‌بند)، چارک، کیش».

اگر اطلاعاتی درباره سفر به خلیج فارس نیاز داشتید می‌توانید به سفرنامه‌های قبلی من در آرشیو رجوع کنید.

اگر رفتید؛ سفر خوش بگذرد!

حسینی

سلام صادق جان سفرنامه ات در حال تبدیل شدن به ایران نامه است در این راه برایت آرزوی موفقیت می کنم سجاد - تبریز

محمد

با سلام اقای محترم قرار نيست در سفر نامه نويسی توهين و جسارت به مناطق و مردم به رخ کشيده شود . شمايی که می فرماييد خورموج شهریست که با پولهای عسلویه اباد شده به نظر مبارکتان از این پول عسلویه کجا باید اباد می شده؟ شمايی که اين ادعا را می فرماييد در سفر خودتان حتما در اصفهان هم اطراق فرموده ايد در انجا صنايع در اکثر مواقع در خدمت انجا هستند و در وهله بعد باقی جاها و در اخر اين پولی که شما می فرماييد کمترين بهایی است که در مقابل عوارض بعدی استقرار صنایع الاینده نصیب ان مناطق خواهد شد انهم شمایی که ادعای طبیعت گردی میکنید در چند سال اینده از منطقه حفاظت شده مند؛خلیج نای بند؛و...... چیزی باقی نمی ماند که شما طبیعت گرد بی اطلاع از انها اسلاید و عکس تهیه کنی بسی حرف مانده در بی تدبیری شما در استفاده از کلمات و واژه ها . با امید اصلاح بدرود

صادق

سلام محمد عزيز (دوستی که پيانم قبلی را گذاشته ای) ظاهرا من موضوعی را که به چشم ديده ام بد نوشته ام و شما را ناراحت کرده ام برخلاف تصور شما تعبير من از آبادی خورموج تحسين برانگيز بود نه شماتت آميز! خوشبختانه مردم خورموج اهل کار بوده اند و توانسته بخش زيادی از ثروتی را که حاصل کار و تلاششان در عسلويه بوده را به شهرشان بياورند! اين اصلا اتفاق بدی نيست! برخلاف خورموج و کنگان و امثال اينها که از موقعيت پيش آمده درست استفاده کرده اند من در بوشهر ديدم که اهالی اين ديار اصلا از شرايط ويژه جغرافيايی و اقتصادی بوشهر بهر نبرده و شهرشان را آباد نکرده اند هرچند که وظيفه مسئولين و در واقع سهل انگاری آنها را نمی توان ناديده گرفت اما روحيه آباد کردن اگر بين يک ملتی وجود داشته باشد قضيه جور ديگری است! به هرحال من شخصا از آبادی ميهنم لذت می برم و برايم تفاوتی نمی کند که کجای اين سرزمين باشد! ضمن آنکه برای سفر و طبيعت گردی هم آبادی يک منطقه خيلی به گردشگر کمک می کند! اگر خورموج شهر با رونق و آبادی نبود آن يک شب اقامت ما در منطقه غير ممکن می شد! به هر حال از اينکه توضيح نارسای من در سفرنامه باعث رنجش شد عذر می خواهم! پاينده ب

محمد

با سلام خدمت شما ممنون از اینکه اینقدر به نظرات بقیه اهمیت قائل می شوید امید وارم در سفر های اتی و در سفر زندگی موفق باشید. ۶/۴/۱۳۸۶ تهران /محمد/

سيد بابک روح الامينی

صادق خان به طور کامل گزارشات اسفار را خواندم به خصوص سفر به جنوب ياد اور روزهای بسيار زيبائی بود که با شما عزيز بزرگوار سپری کردم . به اميد يک سفر دسته جمعی

احمدی

با سلام - کاش محرومیتهای آلاشت را زیادتر می نوشتی تا مسئولین نظری به این دیار داشته باشند تا از بن بست خارج شود وزندگی در این خطه از خاک پاک خداوندی جاری وساری شود/به امید آنروز [گل]

فرج الله رستگار از استان ک و ب

در سفر نامه شما گذری داشتیم و چه خوب بود از استان محروم ولی با طبیعتی دلنواز و مردمی مهربون گذر میکردی و جلویی از طبیعت این استان را به تصویر میکشیدی البته در اردیبهشت ماه بهتر است که بیائید و ببینید و از روستای لیرکک دشمن زیاری از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در نیمه دوم فروردین و سال ژر بارش داشته باشید البته در همه فصول دیدنی است تلفن تماس 07412224618

hurrahsport

دوست گرامی سلام پرتال بین المللی هورا اسپرت فعالیت خود را در زمینه اطلاع رسانی ورزش آغاز نموده ، از 9 زبان زنده دنیا پشتیبانی می کند و بانک وسیعی از اطلاعات ورزشی را دارا می باشد . شما می توانید تازه ترین خبرهای ورزشی بهمراه جداول لیگ های معتبر را در سایت و وبلاگ خود نمایش دهید و امکانات بی نظیر دیگر که با ورود به پرتال و عضویت در آن از آنها بهره مند شوید از شما برای همکاری های بیشتر با پرتال ورزش دعوت بعمل می آید . با تشکر Www.HurrahSport.Com آدرس خروجی RSS http://www.hurrahsport.com/fa_default.asp?RP=M_Content.asp&P1N=ContentId&P1V=352&R%3D6959610%26L%3Dfa%26FT%3DFalse

محمد

نمی دونم می دونید یا نه که سازمان حفاظت از محیط زیست مجوز احداث یک واحد پتروشیمی در پارک ملی نای بند رو صادر کرده!

پوریا

البته اینطوری که شما گفتید تخت جمشید و نقش و رستم و نقش رجب و دریاچه پریشان،هر کی این مطلب رو خوند فکر کرد که این ها متعلق به شیراز هستند. اما سه تای اولی در مرودشت و مورد چهارمی در کازرون هست.