صادق حیدری نیا
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ صادق حیدری نیا
آرشیو وبلاگ
      گردش در طبیعت ایران (سفرنامه‌هایی از دریچه‌ی تاریخ و طبیعت ایران و جهان)
کرمان پهناور(1) نویسنده: صادق حیدری نیا - ۱۳٩۱/۱٠/٩

کرمان از آن استان‌هایی است که نسبت به وسعت، تنوع اقلیم و غنای میراث فرهنگی و تاریخی‌اش، چنانکه باید شناخته نشده است. وقتی پای در این بخش از میهن می‌گذاری باید روزها وقت صرف کنی تا گوشه‌ای از این همه زیبایی را ببینی...

شاه نعمت الله ولی ـ ماهان

از سفر نوروزی با همسر و فرزندم به کرمان یکسال گذشته و هنوز گزارش آن را کامل ننوشته‌ام. بعد از خروج از مهریز و عبور از کاروانسرای زین‌الدین (که در سفرنامه مهریز عکسها و گزارش آن را آوردم) به شهر انار در مرز استان یزد و کرمان رسیدیم.

قلعه تاریخی انار که در وسط شهر واقع شده است

این شهر کوچک و کویری، در ابتدای راهِ توسعه‌ی گردشگری است. موقعیت شهر به دلیل قرار گرفتن در مسیر شمالی ـ جنوبی و فاصله نسبتا زیاد با شهرهای ماقبل خود، ظرفیت تبدیل شدن به یک ایستگاه گردشگری را دارد. ارگ قدیمی شهر، کاروانسرای عباسی و امامزاده محمدصالح مهم‌ترین جاذبه‌ها و آثار انار هستند که در بافت شهری جای گرفته‌اند.

دیوار بیرونی کاروانسرای عباسی که به محلی برای دستفروش تبدیل شده است

از انار خارج شدیم و مسیر خود را به طرف رفسنجان ادامه دادیم. با اینکه سومین روز فروردین ماه بود، اما مسیرها نسبتا خلوت بود. در بین راه رفسنجان، روستای تاریخی بیاض، توجه‌ام را جلب کرد.

قلعه و بافت تاریخی بیاض در میان خیابانهای جدید

این روستا که در سمت شرق جاده و در بیست کیلومتری انار واقع شده، دارای نقاط و جاذبه‌های گردشگری است اما به دلیل محرومیت و ضعف مدیریت، میراث آن دستخوش تخریب و حادثه است. وارد بافت تاریخی روستا شدیم؛ در میان خانه‌ها و آثار گوناگون، وجود مجموعه‌ی قلعه مانندی در میان خیابان جلب توجه می‌کرد.

بخشی از عمارت حاج آقا علی - قاسم آباد رفسنجان

هوا هنوز تاریک نشده بود که به رفسنجان رسیدیم. شهری نسبتا شلوغ و بزرگ. با اینکه حضور مسافران نوروزی در شهر محسوس بود اما هتل‌ها جای خالی داشتند. البته این شهر باوجود اهمیت اقتصادی و صنعتی از امکانات اقامتی محدودی برخوردار است.

ورودی بنای حاج آقا علی

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر که از قضا در ایام نوروز هم درباره‌اش تبلیغات نسبتا خوبی انجام شده بود، مجموعه قاسم‌آباد حاج آقا علی است.

آرامگاه مشتاق علیشاه - کرمان

قاسم‌آباد، روستایی در شش کیلومتری رفسنجان است که به دلیل وجود ابنیه‌ی قاجاری در آن که جملگی توسط یکی از تجار عصر ناصری به نام حاج آقا علی معروف به ملازعیم الله رفسنجانی ساخته شده از اهمیت بسزایی برخوردار است. خانه اعیانی، بازار، آب انبار، حسینیه، مسجد و کاروانسرا، مهم‌ترین بناهای این مجموعه را تشکیل می‌دهند. رفسنجان چند اثر دیدنی دیگر از جمله دروازه قدیم، عمارت باقری و بادگیرهای تاریخی هم دارد.

کرمان: گنبد جبلیه که به موزه سنگ تبدیل شده است

صبح روز چهارم فروردین از رفسنجان به سمت کرمان حرکت کردیم. وقتی وارد شهر شدیم، یک راست به طرف بافت تاریخی رفتیم. در کرمان با جمعیت قابل توجهی از مسافران نوروزی برخورد کردیم که همین موضوع، بازدید از آثار تاریخی را هم با مشکل مواجه می‌کرد.

ناآشنایی اغلب مردم با آثار فراوان تاریخی و تمرکز آنها بر چند اثر محدود و مشهور، هم فشار زیادی به چند بنای تاریخی وارد می‌آورد و هم امکان یک بازدید خوب را سلب می‌کند. من دوازده سال پیش از این به کرمان آمده بودم و اغلب آثار دیده بودم اما همسر و فرزندم برای بار اول به کرمان می‌آمدند و به همین یک برنامه فشرده و البته نسبتا فراگیر در کرمان تنظیم کردم.

ابتدا به دیدن مجموعه مشتاق‌علیشاه رفتیم که نسبتا خلوت بود و از آنجا راهی میدان و بازار گنجعلی خان شدیم. جمعیت زیادی در همه جا به چشم می‌خورد اما اوج آن داخل حمام بود، به نحوی که حتی امکان گرفتن یک عکس هم از داخل حمام گنجعلی خان وجود نداشت. بعد از بازدید از حمام تصمیم گرفتیم زودتر شهر را ترک کنیم. مسجد هم جامع بسته بود!

تخت درگاه قلی بیگ

گنبد جبلیه، یکی از آثار ارزشمند و باستانی کرمان مقصد بعدی بود. از آنجا برای بازدید بنای مرتفع تخت درگاه قلی بیگ رفتیم که متاسفانه وضعیت چندان خوبی نداشت. سنگ مزار مجدالاسلام کرمانی، شاعر، ادیب و ناشر روزنامه ندای وطن در عصر مشروطه، بر دیوار این بنا، از اهمیت آن حکایت دارد.

دیوار بیرونی مسجد جامع کرمان که البته برای بازدید بسته بود!

باتوجه به شلوغی شهر، تصمیم گرفتیم از کرمان خارج شده و به سراغ آثار دیدنی ماهان برویم. متاسفانه شلوغی ماهان بیش از کرمان محسوس بود. کوچکی شهر و ازدحام مسافران در دو مجموعه‌ی باغ شازده و شاه نعمت‌الله ولی، به حدی بود که پس از یکی دو ساعت توقف در این ولایت زیبا و خوش آب و هوا، به سمت راین راه افتادیم.

باغ شازده ماهان که مملو از جمعیت بود

شاید برای شما عجیب باشد که چطور یک خانواده با بچه‌ی سه ساله در یک روز از چندین شهر بازدید می‌کنند. اما برای من، همسر و فرزندم این شکل از مسافرت عادت شده است. چیزی به غروب نمانده بود که به ارگ راین رسیدیم. انصافا جای جالبی بود. یک ساعتی داخل ارگ بودیم. هوا داشت تاریک می‌شد که به کنار سرو قدیمی شهر رفتیم. از این سروها در نقاط مرکزی ایران زیاد است.

بخشی از دیوار ارگ تاریخی راین

قصد من این بود که از راین به بردسیر بروم اما برای اینکه مسیر را کوتاه کنم و به کرمان برنگردم، تصمیم پرخطری گرفتم که در قسمت دوم سفرنامه کرمان درباره‌اش خواهم نوشت.

فضای داخلی ارگ راین

نظرات ()
مطالب اخیر سفرنامه آلمان (1): کلن و لیمبورگ سفر به هلند(2): لیدن، آمستردام و اوترخت سفر به هلند (1): کشور آب و دوچرخه بلژیک؛ کشور دو ملت یادداشت‌های پاریس(5): عادت‌های خوب و بد فرانسوی‌ها یک رویداد و چند روایت یادداشت‌های پاریس (4): شهر غریبه‌های مشهور یادداشت‌های پاریس (3): بهار دیرهنگام یادداشت‌های پاریس (2): کوچولوهای پاریس یادداشتهای پاریس(1): پاریس منفی یک
دوستان من مهار بيابان زايي سفرنامه‌های پرنیان يادداشتهاي يک کوهنورد حیات وحش ایران مقالات صدري زاده کهن دژ ديده بان محيط زيست ايران سرزمين کوهستان مطالعات زيستی For nature با طبيعت پسر شمالی چرخ به چرخ ميستان سبز کمکی آراز روستاي صخره اي ميمند کلاهه سفرنویس ـ شهريار شهر من ایلام موسسه نبض سبز حيات سفر در طبيعت ايران دردسرهاي يك دامپزشك Birding in Iran(حبيبي) نگاهي به طبيعت آتر: ايران و گردشگري هيئت كوهنوردي رودبار رازكوه پيك محيط زيست شبهاي الموت ایران را بگردیم... (محمد) عاشق مسافرت محيط‌ زيست و آثارباستاني ايلام روزنوشت‌هاي محمود دهقاني گردش (علي‌اكبر مرادان) گرمه نون بوی کوچ، بوی سفر، بوی راه طبیعت مینوی ایران کیجا قصه گو پرتال زیگور طراح قالب