صادق حیدری نیا
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ صادق حیدری نیا
آرشیو وبلاگ
      گردش در طبیعت ایران (سفرنامه‌هایی از دریچه‌ی تاریخ و طبیعت ایران و جهان)
24 ساعت در کیش نویسنده: صادق حیدری نیا - ۱۳۸٥/۱/۱٦

24 ساعت در کیش

آخرین بخش سفرنامه خلیج فارس

کشتی یونانی که چهل سالی است در ساحل کیش به گل نشسته!

به سلامتی سفرنامه بندرعباس تا جزیره کیش به آخرش رسیده!

در گزارش قبلی گفتم که ما ساعت 9 صبح از بندر چارک سوار قایقهای موتوری شده و ساعت 10 صبح در اسکله کیش پیاده شدیم. پیدا کردن تاکسی در کیش کار دشواری نیست! برای هر مسیر دربست، کرایه‌ای بین 700 تا 1000 تومان دریافت می‌شود. ما که روز تاسوعا به کیش رسیدیم تصور می‌کردیم که جزیره نیمه تعطیل باشد. مهم‌ترین فعالیت جزیره بازارهای آن است که در آن ایام هر کدام بر اساس نظر هیات مدیره خود باز یا بسته بودند. بیژن مشتاق بود که حتما جت‌اسکی را تجربه کند و من هم دنبال غواصی بودم. پیش از این کارها تصمیم گرفتیم که جای مناسبی برای اقامت تهیه کنیم. خوشبختانه به رغم وجود تعداد زیادی مسافر در جزیره توانستیم در هتل سیمرغ که جای خوبی بود یک اتاق لوکس و مرتب 4 تخته به قیمت شبی 40 هزار تومان اجاره کنیم. البته بیژن ترجیح داد که شب را در یکی از اسکله‌های سنگی جزیره در حوالی تفرجگاه مرجان بگذراند.

ما پس از استقرار در هتل به مرکز شهر آمدیم و 4 دوچرخه اجاره کردیم تا هم از طبیعت و هوای آزاد بیشتر لذت ببریم و هم از گرفتن تاکسی بی‌نیاز شویم. قیمت دوچرخه در جزیره بین ساعتی هزار تا هزار و پانصد تومان است که این قیمت بستگی به نو و تمیز بودن دوچرخه‌ها دارد! البته بیژن که چندی پیش از این نیز سفر به کیش را تجربه کرده بود توانست با کمی چانه‌زدن برای هر دوچرخه به مدت 24 ساعت 3 هزار تومان بپردازد! به این ترتیب ما با دوچرخه کیش‌گردی را آغاز کردیم. رفتن ما به اسکله تفریحی که محل قایق‌سواری و جت‌اسکی و غواصی است بی‌ثمر بود. چون جت‌اسکی به دلیل نامناسب بودن هوا تعطیل بود و بقیه برنامه‌ها هم براساس ابلاغ مسولین منطقه تا روز بعد از عاشورا تعطیل شده بود. گفتم که ما تاسوعا و عاشورا در کیش بودیم. متاسفانه برنامه شبانة ما هم که قایق کف‌شیشه‌ای بود به دلیل مصادف شدن با شب عاشورا کنسل شد و به دوچرخه سواری در جزیره تبدیل گشت. ولی شما سعی کنید در سفر به کیش این برنامه از دست ندهید. من پیش از این سفر دو مرتبه دیگر به کیش آمده بودم و هر بار این قایق را سوار شده بودم. این قایق شبها به روی آب می‌رود و در قسمت مرجانی آب، توقف کرده و چراغ‌های زیرآب خود را روشن می‌کند. در این لحظه مسافران قایق، ماهی‌ها، مرجان‌های بزرگ و بسیاری از گیاهان و جانوران زندة آبی را تماشا می‌کنند.

فراموش نکنید که کیش جزیره کوچکی است و می‌توان در مدت یکساعت با اتومبیل یک دور کامل به دور جزیره زد. اما من اطلاعاتی را که ممکن است به درد شما بخورد و به برنامه‌ریزی شما کمک کند در اختیارتان می‌گذارم. معمولا جاهای دیدنی جزیره که خوراک تورهاست چیز چشمگیری نیست! اما دربارة غواصی که گفتم من خودم خیلی دوست داشتم تجربه کنم در مدرسه غواصی کیش با 35 هزارتومان هزینه دست‌یافتنی است! این برنامه حدود 2 ساعت طول می‌کشد که یک ساعت و نیم آن به شکل آموزش‌های تئوری و کلاس است و نیم‌ساعت هم غواصی درون آب. ضمنا همین مدرسه با اخذ 25 هزارتومان دیگر، تعدادی عکس در لباس عکاسی و در کنار ماهی‌های خلیج فارس از شما می‌گیرد. البته شما می‌توانید این پول را به طور مشترک (4 یا 5 نفر) پرداخت کرده و چند عکس مشترک و انفرادی بگیرید. هزینه جت‌اسکی هم تقریبا با غواصی برابر است. برای هر ساعت جت‌اسکی حدود 35 هزار تومان دریافت می‌کنند.

نکتة مهمی که در سفر به کیش باید یادآوری کنم نحوة استفاده از هواپیماست. ابتدای گزارش هرمز اشاره کردم که ما با قطار از تهران به بندرعباس آمده بودیم و بلیط برگشت را هم از تهران گرفته بودیم. ولی برای استفاده بیشتر از زمان تصمیم گرفتیم مسیر کیش تا بندرعباس را که از راه آبی ـ خاکی حداقل 5 تا 6 ساعت طول می‌کشید با هواپیما طی کنیم!

ما 4 بلیط به قیمت هر نفر 19 هزار تومان به مقصد بندرعباس خریداری کردیم و چون حرکت هواپیما ساعت 12:30 بود و حرکت قطار ساعت 2 بعد از ظهر، خیالمان راحت بود که به موقع به قطار می‌رسیم! اما از آنجایی که دل گنده‌ای داریم خیلی دیر به فرودگاه رسیدیم مخصوصا که به دلیل مراسم عاشورا، تعداد کمی تاکسی در کیش بود و برای رسیدن به فرودگاه وقت زیادی تلف شد! البته وقتی به فرودگاه رسیدیم فهمیدیم که پرواز 2 ساعت تاخیر دارد: یعنی قطار بی قطار! پس از کمی پرس و جو درباره خسارت تاخیر و باطل شدن بلیط قطار تازه فهمیدیم که چه کلاهی سرمان رفته، چرا که همان موقع برای پرواز تهران بلیط هواپیما به قیمت 15 هزار تومان موجود بود ولی ما 19 هزار تومان خرج کرده بودیم که برویم بندرعباس و از آنجا با قطار برویم تهران! خلاصه نمیانده شرکت هواپیمایی بلیط‌های ما را پس گرفت و بدون کم و زیاد کردن قیمت به جای آنها بلیط تهران به ما فروخت و به این ترتیب ما با 20 ساعت صرفه‌جویی در وقت به تهران رسیدیم! اما قصه این بلیط ارزان از این قرار است که پروازهای چارتر زیادی به مناسبت تعطیلات به کیش رفت و آمد می‌کنند و از آنجایی که بازگشت ما به تهران درست در میانة یک تعطیلی 5 روزه واقع شده بود و اغلب پروازها تعداد زیادی مسافر را به کیش می‌آوردند و ناچار بودند که خالی بازگردند به همین دلیل بلیط خود را به قیمت ارزانی می‌فروختند. به خاطر داشته باشید که در پایان هر تعطیلات چندروزه‌ای وضعیت پروازهای چارتر از تهران به کیش به همین شکل است و شما می‌توانید با حداکثر 15 هزار تومان عازم کیش شوید.

به این ترتیب سفرنامة خلیج فارس من و همسرم زهره به همراه بیژن و حامد پایان یافت. فراموش نکنید که کیش ده درصد جاذبه‌های قشم را هم در خود ندارد!

نظرات ()
مطالب اخیر سفرنامه آلمان (1): کلن و لیمبورگ سفر به هلند(2): لیدن، آمستردام و اوترخت سفر به هلند (1): کشور آب و دوچرخه بلژیک؛ کشور دو ملت یادداشت‌های پاریس(5): عادت‌های خوب و بد فرانسوی‌ها یک رویداد و چند روایت یادداشت‌های پاریس (4): شهر غریبه‌های مشهور یادداشت‌های پاریس (3): بهار دیرهنگام یادداشت‌های پاریس (2): کوچولوهای پاریس یادداشتهای پاریس(1): پاریس منفی یک
دوستان من مهار بيابان زايي سفرنامه‌های پرنیان يادداشتهاي يک کوهنورد حیات وحش ایران مقالات صدري زاده کهن دژ ديده بان محيط زيست ايران سرزمين کوهستان مطالعات زيستی For nature با طبيعت پسر شمالی چرخ به چرخ ميستان سبز کمکی آراز روستاي صخره اي ميمند کلاهه سفرنویس ـ شهريار شهر من ایلام موسسه نبض سبز حيات سفر در طبيعت ايران دردسرهاي يك دامپزشك Birding in Iran(حبيبي) نگاهي به طبيعت آتر: ايران و گردشگري هيئت كوهنوردي رودبار رازكوه پيك محيط زيست شبهاي الموت ایران را بگردیم... (محمد) عاشق مسافرت محيط‌ زيست و آثارباستاني ايلام روزنوشت‌هاي محمود دهقاني گردش (علي‌اكبر مرادان) گرمه نون بوی کوچ، بوی سفر، بوی راه طبیعت مینوی ایران کیجا قصه گو پرتال زیگور طراح قالب