صادق حیدری نیا
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ صادق حیدری نیا
آرشیو وبلاگ
      گردش در طبیعت ایران (سفرنامه‌هایی از دریچه‌ی تاریخ و طبیعت ایران و جهان)
بندر لنگه و چارک نویسنده: صادق حیدری نیا - ۱۳۸٥/۱/۱٦

از قشم تا کیش

(بندر لنگه و بندر چارک)

برای خارج شدن از جزیره قشم، به غیر از راه بندرعباس که از آنجا وارد شده بودیم، دو راه وجود داشت که متاسفانه ما از وجود یکی از آنها بی‌خبر بودیم:

یکی: جادة غار که دور جزیره می‌چرخد، سپس از نزدیکی بندری به نام باسعیدو می‌گذرد که ما بعدا متوجه شدیم که این بندر با یکی از بنادر حاشیة خلیج به نام سفلین ارتباط دریایی دارد و مرتب قایق‌هایی بین این دو بندر در تردد هستند. من پیشنهاد می‌کنم شما این مسیر را تجربه کنید و سپس از بندر سفلین به سمت غرب، جادة کناره را ادامه دهید تا به بندر لنگه برسید. به پیشنهاد من یکی از دوستان به نام حامد نوروز امسال این مسیر را تجربه کرد و خیلی راضی بود. به گفته او هزینه قایق در این مسیر فقط نفری هزار تومان است.

ما که از این مسیر خوب بی‌اطلاع بودیم، دو ساعتی بیشتر وقت صرف کردیم تا از به بندر لافت رفته و از آنجا که در شمال جزیره قرار داشت با قایق به بندر خمیر که به پل هم معروف است برویم. بخش آبی این مسیر، حدود 15 دقیقه طول کشید و کرایة آن هم نفری 500 تومان بود.

ما که چهار نفر بودیم یک ماشین دربست گرفتیم تا ما را به مهمانسرای جهانگردی در بندر لنگه ببرد. حدود دو ساعت مسافت را از جادة کناره تا لنگه رفتیم و شب تاسوعا در لنگه بودیم. وقتی به مهمانسرای جهانگردی رسیدیم دیدیم که ساختمان در دست تعمیر است! ناچار به مهمانسرا یا همان مسافرخانة خودمان! بسنده کردیم. مسافرخانة امیر! جای بدی نبود. فقط تخت و رختخوابها افتضاح بود ولی اتاق خیلی بد نبود! مخصوصاً که قیمت آن واقعاً مناسب بود: برای یک اتاق 4 تخته با امکان استفاده از حمام (البته در راهرو) فقط هفت هزار و دویست تومان! تصورش را بکنید که 4 نفر آدم یک شب را در مسافرخانه ماندند و همگی هم از حمام استفاده کردند آنهم فقط با 7200 تومان! خلاصه آن شب گذشت و ما صبح زود کوله‌هایمان را بستیم تا عازم جزیره پرآوازة کیش شویم! راستی اگر به بندر لنگه رفتید حتما به بازار آنجا سری بزنید. هم بازار نسبتا بزرگی دارد و هم قیمتها بسیار مناسب است! البته برای خرید جزیره قشم از همه جا بهتر است ولی لنگه در مقایسه با کیش بازار مناسبی دارد هرچند که بسیاری از اجناس لوکس کیش فقط در آن جزیره موجود است نه در لنگه و نه در قشم!

برگردیم به سفر خودمان: برای رفتن از بندر لنگه به جزیرة کیش، دو راه وجود دارد که هزینة هردوی آنها تقریبا برابر است، ولی تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد. راهی که خیلی سر راست است، استفاده از کشتی‌های بندرلنگه به کیش است که پس از چند ساعتی سفر آبی به کیش می‌رسید. ظاهرا هزینة این سفر دریایی حدود 10 هزار تومان است. اما مشکل این سفر این است که اولا این کشتی‌ها همیشه یافت نمی‌شوند! به قول محلی‌ها، بعضی وقت‌ها این کشتی‌ها مسافر به دوبی می‌برند و در مسیر کیش رفت و آمد نمی‌کنند. بعضی روزها هم به خاطر کمی مسافر این خط تعطیل است! مثلا ما که در روز تاسوعا از لنگه عازم کیش شدیم، این کشتی‌ها برنامه حرکت نداشتند.

مشکل دیگر این کشتی‌ها، طولانی بودن مسیر آنهاست. شاید آنهایی که سفر دریایی را تجربه نکرده‌اند تصور کنند که چهار ـ پنج ساعت روی آب‌های آزاد بودن خیلی جالب است. اما از آنجایی که این کشتی‌ها امکانات کافی برای مسافرت دریایی را ندارند و نیز گاهی مسافران را روی عرشه سوار می‌کنند، مسافران در طول سفر بسیار خسته می‌شوند. ما که از این راه استفاده نکردیم. گفتم که روز تاسوعا در بندر لنگه بودیم و آن روز از این کشتی‌ها خبری نبود و چون فرصت کمی داشتیم و می‌خواستیم حداکثر استفاده را از زمان ببریم از بندر لنگه با یک سواری به بندر چارک رفتیم و از آنجا با قایق‌های موتوری که هر روز از چارک به کیش می‌روند به جزیرة آزاد کیش رفتیم. این مسیر چند مزیت دارد:

اول آنکه از بندر لنگه تا چارک با سواری یک ساعت بیشتر طول نمی‌کشد، و از آنجا هم با قایق دقیقا یک ساعت تا کیش راه است. به این ترتیب راه لنگه تا کیش را دو ساعته می‌شه رفت. درحالی که از راه دریایی لنگه به کیش حداقل این مسیر چهار ساعت طول می‌کشد. دوم اینکه در این مسیر هیچ وقت معطل نمی‌شوید حداکثر یک ربع تا بیست دقیقه باید در نوبت بمانید و سپس با قایق‌های موتوری که در هر مسیر یازده نفر را سوار می‌کنند عازم کیش شوید. البته فراموش نکنید که اگر هوا خراب باشد و دریا موج داشته باشد، هیچ قایقی در این مسیر کار نمی‌کند، حواستان به هوا باشد!

ما چهارنفر از چارک سوار قایق شدیم و با خرید بلیط برای هر نفر به قیمت 3500 تومان به کیش رفتیم. همین که اسم کیش می‌آید هزینه‌ها بالا می‌رود! در گزارش هرمز و قشم کرایه‌های قایق را گفتم، یادآوری می‌کنم که از بندعباس تا قشم حدود نیم ساعت تا 40 دقیقه در راه هستید و فقط 1200 تومان کرایه می‌پردازید همچنین در مسیر بندرعباس به هرمز با پرداخت 900 تومان و حدود نیم ساعت قایق سواری به هرمز می‌رسید. اما اینجا کیش است! و همه چیز گران است! حتی قایق موتوری چارک به کیش!

به این ترتیب ما حدود ساعت 10 صبح قدم بر جزیره کیش گذاشتیم!

ادامه دارد...

نظرات ()
مطالب اخیر سفرنامه آلمان (1): کلن و لیمبورگ سفر به هلند(2): لیدن، آمستردام و اوترخت سفر به هلند (1): کشور آب و دوچرخه بلژیک؛ کشور دو ملت یادداشت‌های پاریس(5): عادت‌های خوب و بد فرانسوی‌ها یک رویداد و چند روایت یادداشت‌های پاریس (4): شهر غریبه‌های مشهور یادداشت‌های پاریس (3): بهار دیرهنگام یادداشت‌های پاریس (2): کوچولوهای پاریس یادداشتهای پاریس(1): پاریس منفی یک
دوستان من مهار بيابان زايي سفرنامه‌های پرنیان يادداشتهاي يک کوهنورد حیات وحش ایران مقالات صدري زاده کهن دژ ديده بان محيط زيست ايران سرزمين کوهستان مطالعات زيستی For nature با طبيعت پسر شمالی چرخ به چرخ ميستان سبز کمکی آراز روستاي صخره اي ميمند کلاهه سفرنویس ـ شهريار شهر من ایلام موسسه نبض سبز حيات سفر در طبيعت ايران دردسرهاي يك دامپزشك Birding in Iran(حبيبي) نگاهي به طبيعت آتر: ايران و گردشگري هيئت كوهنوردي رودبار رازكوه پيك محيط زيست شبهاي الموت ایران را بگردیم... (محمد) عاشق مسافرت محيط‌ زيست و آثارباستاني ايلام روزنوشت‌هاي محمود دهقاني گردش (علي‌اكبر مرادان) گرمه نون بوی کوچ، بوی سفر، بوی راه طبیعت مینوی ایران کیجا قصه گو پرتال زیگور طراح قالب